2012. december 19., szerda

Isztambul és gyorsan múló napok

2012.12.06-09. Isztambul
A bejegyzésben az utunkról jobban mesélnek a képek majd és a wiki barátunk. :) Egy biztos, a rossz idő ellenére nagyon jól éreztük magunkat csak a 4 nap kevés volt. :)

Csütörtökön korán keltünk, alig aludtunk hívattunk taxit és indultunk a reptérre. :)
8:10-kor indult a gép, 1 óra alatt oda is értünk. :) Vártuk a poggyászt és indultunk a szállás felé. Előzetesen jól utánajártam, hogy tudunk eljutni kb. 40 km-el arrébb a központba úgy, hogy ne kelljen taxiba szállnunk. :)
1 óra buszozás az E10-es számú busszal, 20 perc hajókázás, 3 megállós villamosozás következett és mivel a hostelt csak 1-től lehetett elfoglalni ezért még előtte megnéztük a Hippodromot és a Kék mecsetet.
Hippodrom: „Egy bizánci hippodromosz (lóversenypálya), mely a konstantinápolyi élet egyik központja volt. Ma Isztambul Sultanahmet Meydanı nevű tere; az eredeti építményeknek mindössze egy kis része maradt fenn.”

mit lehet rajtunk annyit szeretni..:)
Kék mecset: „Népszerű nevét azokról a kék csempékről kapta, melyekkel a belső falait borították. A mecsetet 1609 és 1616 között építették I. Ahmed utasítására.”

Ezek után elfoglaltuk a szállást ami kb. 10 perc sétára található a nevezetességektől. Egyetlen hibája volt, hogy a szobák hidegek voltak mert az ablakokkal volt egy kis gond..de kaptunk plussz takarókat ami azért segített rajtunk. :) Árban reggeli is volt és én csak ajánlani tudom ezt a hostelt. :)
Lepakoltunk indultunk vissza nézelődni.

Hagia Szophia: „A név jelentése: Szent [= isteni] Bölcsesség) bizánci építésű hajdani ortodox bazilika Isztambulban, Törökországban. Később mecsetként használták, ma múzeumként látogatható. A mai Hagia Szophia és előzményei neve kezdetben csak Nagytemplom (Megalé Ekklészia; Ecclesia Magna) volt. Az akkori általános közvélekedés szerint nem volt hozzá fogható méretű templom az egész korabeli „keresztény világ”-ban. A Hagia Szophia az utolsó jelentős alkotása a késő ókori építészetnek, és egyben az első képviselője annak a specifikusan bizánci architektúrának, melynek szellemében az épület domináns eleme a kupola.”
tekerd körbe a tenyered és kívánj! :)

Elsüllyedt palota:Bazilika Ciszterna az egyik legnagyobb a több száz hajdani víztározó közül, melyek ma is ott fekszenek Isztambul alatt. Ez a ciszterna a Hagia Szophia közvetlen szomszédságában, a belváros közepén található. A víztározót I. Justinianus bizánci császár építtette 532-ben.”
„A 143x54 méteres termet 336 darab 8 méternél is magasabb márvány oszlop tartja. Elég különös módon két oszlop az ókori görög szörnyeteg, Medúsza fején nyugszik. A két kőfej eredete máig talány.”
Lassan kezdett sötétedni szóval vissza a szállásra, ahol este Juditnak és Rosanak elmentek otthonról persze pozitív értelemben és természetesen élveztük a wifit a földszinten és lássátok milyen jó kis helyen töltöttük az estéinket: :)

Pénteken elmentünk a Nagy Bazárba: „világ egyik legnagyobb fedett piaca, Isztambul belvárosában található. A Bazár magja két, 15. századi kupolás raktárépület volt (az elsőt még II. Mehmed építtette 1464-ben). A következő századok során a környező utcák fejlődtek, majd azokat is befedték. Később újabb szárnyakat építettek hozzá, így kialakítva a mai bevásárló központot. Régebben minden utcácskában különböző szakmabeliek árulták a portékájukat. Ékszerekkel, szőnyegekkel és egyéb kézműves termékekkel, fegyverekkel, ruházattal és díszítő elemekkel jóformán a kezdetektől kereskedtek itt. A 19. század végén több tűzvész és egy földrengés is sújtotta az épületet. 1894-ben egy nagyszabású restaurációval állították helyre. Bár az eredeti terveknek megfelelően próbálták újraépíteni, a hajdani jellegzetességét elvesztette.”

Itt eltöltöttünk jó 3 órát majd a Topkapi palotát látogattuk meg: „Isztambulban található, 1465 és 1853 között az Oszmán Birodalom adminisztratív központja volt. Építésére II. Mehmed szultán (a Hódító) adott utasítást 1459-ben és 1465-ben fejezték be. A palota az Aranyszarv-öböl és a Márvány-tenger között fekszik az ún. Szeráj Csúcson (Seraglio Point). Több kisebb épületből áll, és négy udvar veszi körül. A palota az oszmán építészet jegyében készült. Jelenleg múzeumként működik, ahol - többek között - porcelán- és üvegedények, oszmán kori öltözékek, fegyverek, miniatúrák, kalligrafikus iratok és ékszerek láthatók.”

Pénteki napra ennyi jutott :) A hostelben találkoztunk egy másik Erasmusos csapattal akik Bulgáriában tanulnak. Spanyolok, lengyelek erősítették a csapatot de a magyarokat képviselte Dávid. :) Sokat beszélgettünk, nagyon jó volt végre magyarul kommunikálni mással. Bár sokszor angolul jutott már eszünkbe egy-egy szó…:D Egyébként az ország másik végében lakik nem messze Nyíregyházától. :)
Szombaton következett a hosszabb túra.

Elsőként is áthajókáztunk az Isztambulnak az ázsiai részére. :) Mivel itt semmi különös nem található, tényleg csak annyi, hogy az ember elmondhatja volt Ázsiában ezért elsétáltunk a Boszporusz hídhoz ami már kicsit érdekesebb téma. :)

„A város európai és ázsiai felét összekötő – acélpilléres függőhíd a törökországi Isztambulban, a Boszporusz fölött. A híd a város Ortaköy európai kerületét köti össze az ázsiai oldalon fekvő Beylerbeyi kerülettel. Hosszúsága 1510 méter, szélessége 39 méter. A pilonok közötti távolság 1074 méter (ezzel a világon a 31. helyet foglalja el). A híd 64 méterrel van a tenger felszíne fölött.[1] Építését 1974-ben fejezték be, akkor a világ 4. leghosszabb függőhídja volt, és a leghosszabb az Amerikai Egyesült Államok területén kívül. Az újabban LED-lámpákkal kivilágított híd éjszaka gyönyörű látványt nyújt a Boszporusz fölött.”

ázsiai oldalról a túloldalon pedig az európai oldal :)

Dolmabahçe palota
Wikipédia haver szerinti különleges események: :)
  • 2005. május 15-én Venus Williams amerikai teniszcsillag és İpek Şenoğlu török teniszezőnő ötperces játszmát játszottak a hídon. Ez volt az első teniszmérkőzés, ami két kontinensen egyszerre zajlott.
  • 2005. július 17-én a brit Formula 1-es pilóta, David Coulthard áthajtott a hídon Red Bull Racing-es autójával, a török nagydíjat megelőzően, majd leparkolt a Dolmabahçe palota kertjében. Az isztambuli nagydíj előtt, augusztusban Coulthardot megbüntette az automata figyelőrendszer, amiért fizetés nélkül hajtott át a hídon. A csapata vállalta, hogy kifizeti a 20 eurós büntetést.
Ezután visszatértünk az kiindulási pontunkhoz, majd átkeltünk gyalog a Galata hídon és célba vettük a Galata toronyt. :)

Galata híd: Aranyszarv-öblöt köti össze a régi városrésszel Isztambulban
„Az Aranyszarv-öblöt átívelő hidak közül az első, amiről írásos emlék maradt fenn, i. sz. a 6. században épült Konstantinápoly nyugati végén, I. Justinianus bizánci császár parancsára. 1453-ban, Konstantinápoly elestekor a törökök mobil hidat alkottak a hajóikból, és így szállították át a csapatokat az öböl túlsó partjára.
1502-1503-ban született meg az első, mai helyén található híd megépítésének ötlete. II. Bajazid oszmán szultán Leonardo da Vinci-t bízta meg a tervek elkészítésével. A mester olyan hidat tervezett, mely 240 méter hosszú és 24 méter széles lett volna, és ezzel a világ akkori leghosszabb hídja lehetett volna. A tervek azonban nem feleltek meg a szultán elképzeléseinek, így a másik világhírű olasz művészt, Michelangelo-t kérték fel a híd terveinek elkészítésére, de Michelangelo visszautasította a szultánt. Így az Aranyszarv-öblöt átívelő híd megépítése egészen a 19. századig váratott magára.”
sok a horgász a hídon :)
Galata torony: „Az eredeti torony 528-ban épült, de az a negyedik keresztes hadjárat (12021204) alatt megsemmisült. Ebben az időszakban genovaiak telepedtek meg a területen, ők építették újjá 1348-ban a városfaluk csúcsaként. Az Oszmán Birodalom időszaka alatt többször is átépítették; egy időben a Mevlevi-rend (lásd még: Kerengő dervis) is használta a tornyot. 1990-ben felújították, és azóta fogadja a látogatókat.”

„Az épület a földtől számítva 61 méter magas, a tengerszint felett 140 méterig ér. Átmérője 8,95 méter, a fal vastagsága 3,75 méter. A tetején egy kávézó-étterem, valamint egy night-club is található; a teraszról kitűnő körpanoráma nyílik Isztambulra és a Boszporuszra.”

A torony után villamossal elmentünk a Dolmabahçe palotához, amit csak kívülről néztünk meg, majd elmentünk a Cevahir Shopping Centerbe, amit Rosa szemelt ki mint látnivaló..:D Európa legnagyobb bevásárlóközpontja a világon pedig 6. helyen áll.
Este megnéztük a Boszporusz hídat kivilágítva is és egy kis látogatást tettünk a Taksim téren majd pihenés.

Vasárnap összekészülődtünk majd reggeli után kicsit wifiztünk és útnak indultunk dél körül. Gyalog indultunk el persze közben sok boltba betértünk és a már megrakott táskáinkba még raktunk pár szuvenírt. :) Hajóra szálltunk és az utunk ismét 20 perc hajókázás, kicsivel több mint egy óra buszozás és ott voltunk a reptéren. A gép 18:55-kor indult, mivel volt még időnk és éhesek voltunk ettünk egy roppant egészséges helyen, amit mekinek hívnak…Utána csak ültünk és vártunk én addig töltöttem a telefonom, majd elkezdhettünk becsekkolni és már csak 1 órát kellett várnunk.
Kis késéssel elindultunk nagyon szép volt fentről látni a Isztambult mivel már sötét volt és szépen világított. :)

Konyaba vártuk a csomagjainkat majd kifele menet elkezdtünk gondolkodni, hogyan is jutunk vissza a koliba legolcsóbban, mikor Rosa meglátta a Red Bullos fiúkat akik táblával, pizsamában vártak minket a reptéren :D Még bulizni is akartak volna de inkább nemet mondtunk mert nagyon fáradtak voltunk. :)

Sok élménnyel és jó pár nehéz és „olcsó” szuvenírrel hagytuk el a várost. :)

Hétfőtől szombatig semmi nagy dolog nem történt, szokásos suli, bazár…

Vasárnap este palacsintát csináltam 8 főre, mert Lukasz előző este enyhén kifejezte, hogy palacsintát szeretne..:D Felhívtam, hogy ha szeretne jöjjön, hozza a többieket is. :) Hoztak Grúziából alkoholt amit szépen fogyasztottunk..Közben Lukasz volt olyan kedves, hogy a fb falamra kiírt lengyelül valamit aminek a lényege, hogy nem jelentkeztem ki ezért ez a büntetésem…vicces..:P
Erre később én összefirkáltam de sajnos én is visszakaptam...:D

Hétfőn mindenki lent volt a TV teremben és filmet néztünk bár sok értelme nem volt a filmnek…
Délelőtt pedig lőttünk pár képet a suliban..
Kedden pár dolgot el kellett intéznünk természetesen a bazár után :D este pedig ismét filmezés is kicsi italozás :)

Ma terveink szerint Judittal elmegyünk egyet bulizni a grúz ismerősünkkel. Még talán Big Mateusz csatlakozik hozzánk, de nem biztos, majd meglátjuk…:)

A múlt hét érdekessége volt, hogy lezúgtam a lépcsőn…:D

Legyetek jók, vigyázzatok magatokra!